Zoekmachine marketing- wat is het en hoe verschilt het van SEO?

SEM – wat is het? Search Engine Marketing is een uitbreiding hiervan voor een klinkend cryptisch acroniem. Als je dit vertaalt naar jouw moedertaal, is SEM zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing is elke activiteit op internet die tot doel heeft de best mogelijke positie van de website in de zoekresultaten te verkrijgen voor geselecteerde trefwoorden of woordgroepen die door gebruikers op Google zijn gezocht.

Experts uit de sector hebben een eenvoudige formule gemaakt die perfect uitlegt wat er in SEM zit. SEM is PPC + SEO, of Search Engine Marketing, meestal uitgedrukt als: SEM = PPC + SEO. Zoekmachine marketing bestaat daarom uit: betaalde campagnes die worden afgerekend op klikken in het PPC-model, dat wil zeggen pay-per-click en SEO (zoekmachineoptimalisatie), een reeks activiteiten gericht op het verkrijgen van een zo hoog mogelijke positie in de organische zoekresultaten voor geselecteerde woorden en sleutelzinnen.

SEO en SEM

SEO en SEM zijn dus begrippen die niet door elkaar gebruikt kunnen worden. SEM is een bredere conceptuele categorie waarin, naast SEO, ook betaalde PPC-campagnes zijn. De methoden en tools die worden gebruikt bij SEO en websitepositionering zijn divers, maar als het om PPC gaat, gebruiken specialisten op dit gebied meestal een bewezen en betrouwbaar platform, namelijk Google Ads (voorheen Google AdWords ) van Google.

SEM-campagne, d.w.z. jouw merk uitgebreid promoten

De zoekmachine marketing campagne is een optimale, tweerichtings actie waarmee je de resultaten in organische, organische zoekresultaten van een bepaalde website kunt verbeteren, evenals de weergave van gesponsorde links aan het begin van Google-resultaten (boven organische resultaten). PPC-advertenties worden ook weergegeven op de websites van Google-partners als display-campagnes (meestal zijn het statische, klikbare afbeeldingen). Aangezien SEO- en PPC-campagnes totaal verschillende doelen hebben, SEO gaat over het verbeteren van de positie in organische zoekresultaten en PPC-campagnes over zoveel mogelijk klikken voor de laagst mogelijke prijs, concurreren deze activiteiten op geen enkele manier met elkaar. Er kan echter worden vastgesteld dat het belangrijkste doel van elke SEM-campagne is om de zichtbaarheid van de website in de zoekmachine te vergroten – zowel in gratis als betaalde resultaten.